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報告書の原文
日本へ推奨される項目
用語について
A
aggregates must be crushed | 砕石 |
alignment | 提携 |
America Society for Testing and Materials | ASTM |
American Association of State Highway and Transportation Officials | AASHTO |
anchor beam | 定着ばり |
asphalt-treated | アスファルト安定処理 |
asphalt-treated, open-graded drainage layer | アスファルト系開粒度排水層 |
Austrian Cement Industry Association | ACIA |
Austria's concrete paving specification | オーストリアコンクリート舗装仕様 |
AUSTRIA'S SPECIFICATION | オーストリア仕様 |
axle load | 軸重 |
axle load spectra | 軸重分布 |
B
base | 路盤 |
basket | バスケット |
Bending tensile strength | 曲げ強度 |
bituminous layer | アスファルト層 |
bituminous material | アスファルト系材料 |
bituminous separation layer | アスファルト中間層 |
black steel | 黒鋼 |
Blaine fineness | ブレーン粉末度 |
blast furnace cement | 高炉セメント |
bonding agents | 接着剤 |
bridge decks | 橋のデッキ |
brush | ブラシ仕上げする |
brushing machine | ブラッシングマシーン |
burlap drag | バーラップ仕上げ |
C
California profilograph | カリフォルニアプロファイラグラフ |
Cement Association of Canada | CAC |
Cement products | セメント製品 |
cementitious content | セメント量 |
cement-producing groups and plants | セメント製造工場 |
cement-treated base | セメント安定処理路盤 |
Centre National de Recherche Scientifique et Technique pour Lindustrie Cimentiere | CRIC |
coarse aggregate | 粗骨材 |
compressive strength | 圧縮強度 |
Concrete mix design | コンクリート配合設計 |
concrete mixes | コンクリート配合 |
concrete pavement contractors | コンクリート舗装施工業者 |
concrete pavement restoration | コンクリート舗装の復旧 |
concrete pavements | コンクリート舗装 |
concrete slab | コンクリート版 |
continuously reinforced concrete pavement | CRCP |
contractor's responsibility | 施工者責任 |
CRC overlay | CRCオーバーレイ |
CRCP | CRCP |
crushed aggregate base courses. | 砕石路盤 |
crushed concrete | コンクリートガラ |
crushed masonry | 廃レンガ |
cube strength | 立方体強度 |
D
defines | 区分 |
degrees of deflection load transfer | たわみ・荷重伝達率 |
deicing agents | 凍結防止剤 |
design-build contract | 設計・施工一括発注方式 |
develop the mix | 配合を開発 |
diamond grinding | ダイヤモンドグライディング |
dowel and tie bar inserter | ダウエルバーとタイバーの挿入機械 |
dowel bar inserter | ダウエルバーインサータ |
Dowel bars | ダウエルバー |
doweled JPC pavement | JPCP |
dowelled | ダウエルバーを使用した |
dual-wheel front axles | 複輪前軸 |
dual-wheel rear axles | 複輪後軸 |
durability | 耐久性 |
E
edge loading | 縁部載荷 |
effective reduction in applied load | 載荷荷重の効果的な低減 |
Eisenmann's equations | アイゼンマンの公式 |
emergency lane | 緊急車線 |
emphasis | 重要性 |
empirical design approach | 経験的手法 |
end-result specifications | 性能規定 |
epoxy-coated dowel | エポキシ樹脂塗装されたダウエルバー |
erosion | エロージョン |
European concrete standard | 欧州のコンクリート規格 |
European Union | EU |
evenness | 平たん性(均一性) |
expansion joints | 膨張目地 |
expose the coarse aggregates | 骨材洗い出し |
exposed aggregate | 骨材洗い出し |
exposed aggregate surfacing | 骨材露出工法 |
exposed aggregate technique | 骨材露出工法 |
exposure classes | 暴露クラス |
F
fast-track cast-in-place | 現場打ちの急速施工による |
Fast-track concrete paving mixes | 急速施工の舗装コンクリート配合 |
fatigue damage accumulation model | マイナー則 (疲労損傷蓄積モデル) |
faulting | 段差 |
Federation of Belgian Cement Industry | FEBELCEM |
Federal Highway Administration | FHWA |
fill | 盛土 |
filter-wrapped trench | トレンチ |
fineness | 比表面積 |
fixed-form paving | セットフォーム工法 |
flakiness | 扁平率 |
flat drainage tape(flat tape drain) | フラット排水テープ |
flexural strength | 曲げ強度 |
four-point testing | 3等分載荷 |
freezethaw resistance testing | 凍結融解試験 |
frost penetration depth | 凍上深さ |
frost protection layer | 凍上抑制層 |
G
galvanized steel | 亜鉛メッキ筋 |
gradation curves | 粒度分布 |
granular base | 上層粒状路盤 |
granular subbase | 下層粒状路盤 |
gravel base | 粒状路盤 |
ground granulated blast furnace slag | 高炉スラグ微粉末 |
H
hard shoulder | コンクリート路肩 |
head joint | 伸縮継手 |
high -early-strength concrete | 早強コンクリート |
High freezing resistance | 高い耐凍害性 |
high resistance to polishing | 高い滑り抵抗性 |
Higher standards | 高規格 |
hydraulic binder | 水硬性結合材 |
I
initial set time | 始発時間 |
inlay | 切削オ-バ-レイ |
integral bridge | 橋台 |
interlayer | 中間層 |
J
job site | 現場 |
joint faulting | 目地部の段差 |
joint layout | 目地割り目地構造 |
joint resealing | ジョイントの再シール |
Joint sealant reservoirs | 目地材注入溝 |
joint spacing | 目地間隔 |
jointed concrete overlay | コンクリートオーバーレイ |
jointed plain concrete pavement | JPCP(普通コンクリート舗装(鉄網無し)) |
jointed reinforced concrete pavement | JRCP(普通コンクリート舗装(鉄網入り)) |
jointless joint | 目地なし目地 |
L
laboratory | 試験所 |
lean concrete base | リーンコンクリート路盤 |
legal status | 法的地位 |
lightweight organic contaminants | 軽量有機不純物 |
liquid curing compound | 液体養生剤 |
long-life concrete pavement | 長寿命コンクリート舗装 |
longitudinal joint | 縦目地 |
longitudinal steel content | 軸方向鉄筋量 |
low noise | 低周波騒音 |
lower concrete course | 下層コンクリート |
lower course | 下層 |
lower course of two-course concrete pavement | 2層コンクリートの下層 |
M
maintenance and rehabilitation | 維持・補修 |
maintenance work | 維持修繕工事 |
materials and methods specifications | 仕様規定 |
maximum aggregate size | 最大骨材寸法 |
mechanistic-empirical rigid design method | 力学的-経験的コンクリート舗装の設計方法 |
milled asphalt | 切削されたアスファルト |
milled out | 掘削 |
Ministere des Transports du Quebec | MTQ |
mitigating alkali-silica reaction | アルカリシリカ反応抑制 |
mix design | 配合設計 |
mobile concrete plant | 可動式コンクリート製造プラント |
motorway | 高速道路 |
multilayer slab model | 多層版モデル |
N
Na2O equivalent | 等価Na2O量 |
O
only framework | 枠組みだけ |
open-graded aggregate | 開粒度骨材 |
open-graded cement-stabilized layer | 開粒度セメント安定処理層 |
open-graded cement-treated base | 開粒度セメント安定処理路盤 |
opening the road to traffic | 交通開放 |
overlay | オーバーレイ |
P
pavement structure | 舗装構造 |
pavement thickness | 舗装厚 |
pavers | ペーバー |
paving concrete | 舗装コンクリート |
perpendicular transverse joints | 横目地 |
place concrete pavements | コンクリート舗装の敷設 |
plastic sheet | ビニールシート |
plastic-coated steel | プラスチック被覆鋼材 |
polished stone | 滑りやすくなった骨材 |
polished stone value | PSV |
portland burnt shale cement | ポルトランド焼成頁岩セメント |
portland limestone cement | ポルトランド石灰石セメント |
portland slag cement | ポルトランドスラグセメント |
precast slabs | プレキャスト版 |
preformed elastomeric joint seals | 成型目地材 |
profile | プロファイラ プロファイル |
proprietary product. | 独占商品 |
pumping | ポンピング現象 |
pumping out | ポンピング現象 |
punchout | パンチアウト |
R
rapid repair | 急速補修 |
Ready Mix Concrete Association of Ontario | オンタリオ生コンクリート協会 |
Reclaimed | 回収 |
recycled | リサイクル |
rehabilitating | 補修 |
rehabilitation technique | 補修技術 |
reopened | 再開 |
repairs | 補修 |
reservoirs | 目地溝 |
resurfacing work | オ-バ-レイ工事 |
Reused | 再利用 |
rigid base | 剛性路盤 |
roadbed | 路床 |
roadway functional class | 道路区分 |
roundabout | ラウンドアバウト |
rubberized hot-poured sealant | ゴム入り熱注入シーラント |
rutting | わだち掘れ |
RVS | RVS |
S
safety barriers | 防護柵 |
scallop | 突起(スカラップ) |
set retarder | 凝結遅延剤の散布 |
shotpeened | ショットピーニング |
shoulder | 路肩 |
skid resistance | 滑り抵抗性 |
slab thickness | 版厚 |
slab-on-dense-liquid model | ウィンクラーモデル(高密度液体上の版モデル) |
slipform pavers | スリップフォームペーバー |
slipform paving | スリップフォーム工法 |
smoothness | 平たん性 |
spaced 16 ft (5 m) apart | 5m間隔で配置した |
stainless steel | ステンレス鋼 |
standard axle loads | 標準軸重 |
standard surfacing method | 標準的粗面仕上げ |
straightedge | ストレートエッジ |
subbase | 下層路盤 |
super smoother | スーパースムーサー |
super wide-based single-wheel axles | 広幅シングルタイヤの車輪軸 |
Superplasticizers | 高性能減水剤(流動化剤) |
supplementary cementitious material | 補助材 |
Supplementary cementitious materials | 補助的なセメント系材料 |
T
tensile stress model | 引張応力モデル |
tensile test | 引張試験 |
ternary mixes | 3成分系混合物 |
textured | 粗面仕上げする |
the 1993 AASHTO Guide for the Design of Pavement Structures | 1993年版AASHTO指針 |
The Austrian Association for Research on Road, Rail, and Transport | FSV |
the Austrian Cement Industry Association | VOZ |
the base layer | 基層 |
the Belgian government created the National Center for Scientific and Technical Research for the Cement Industry | CRIC |
the Canadian Portland Cement Association's | CPCA |
the European Long-Life Pavement Group | ELLPAG |
the evening of the same day | 即日夕方の |
the Federal Highway Research Institute | BASt |
the Forum of European National Highway Research Laboratories | FEHRL |
the Foundation Center for Research and Contract Standardization in Civil and Traffic Engineering | CROW |
The German Cement Works Association | VDZ |
the International Roughness Index (IRI) | IRI(国際ラフネス指数) |
THE ONTARIO MINISTRY OF TRANSPORTATION | MTO |
the Ontario Road Builders Association | ORBA |
The Portland Cement Association | PCA |
The Technical University of Munich | TUM |
the Transport Research Laboratory | TRL |
thin bonded concrete overlay | 薄層コンクリートオーバーレイ |
three-point loading | 中央載荷 |
tie bar | タイバー |
tining | タイングルービング |
total aggregate amount | 総骨材量 |
traffic | 車両通行 |
traffic level | 交通量区分 |
Transportation Association of Canada | TAC |
Transportation Research Board | TRB |
transverse contraction joints | 横収縮目地 |
transverse joint | 横目地 |
treated base | 安定処理路盤 |
two-course construction | 2層構造の舗装 |
two-lift paving | 2層施工 |
U
unbound base course | 粒状路盤 |
uncontrolled slab cracking | 版に生じるひび割れ |
undowelled | ダウエルバーを使用しない |
unevenness | 凹凸 |
untreated base | 粒状路盤 |
untreated open-graded layers | 粒状透水性路盤 |
upper course | 上層 |
V
van Cauwelaert | van Cauwelaertモデル |
Verein Deutscher Zementwerke | VDZ |
Vereinigung der Osterreichischen Zementindustrie | VOZ |
W
water saturation | 飽水 |
water table | 地下水面 |
water-cement ratio | 水セメント比 |
wear resistance | 摩耗抵抗性 |
wearing course | 摩耗層 |
wedge-splitting test | くさび-挿入割裂試験 |
Westergaard's equations | ウェスターガードの公式 |
whitetopping | ホワイトトッピング工法 |
wide-based single-wheel axles | 広幅シングルタイヤの車輪軸 |
wire-mesh reinforced concrete | 鉄網入りコンクリート版 |
Walloon Ministry of Equipment and Transport | MET |