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報告書の原文
日本へ推奨される項目
用語について
A
| aggregates must be crushed | 砕石 |
| alignment | 提携 |
| America Society for Testing and Materials | ASTM |
| American Association of State Highway and Transportation Officials | AASHTO |
| anchor beam | 定着ばり |
| asphalt-treated | アスファルト安定処理 |
| asphalt-treated, open-graded drainage layer | アスファルト系開粒度排水層 |
| Austrian Cement Industry Association | ACIA |
| Austria's concrete paving specification | オーストリアコンクリート舗装仕様 |
| AUSTRIA'S SPECIFICATION | オーストリア仕様 |
| axle load | 軸重 |
| axle load spectra | 軸重分布 |
B
| base | 路盤 |
| basket | バスケット |
| Bending tensile strength | 曲げ強度 |
| bituminous layer | アスファルト層 |
| bituminous material | アスファルト系材料 |
| bituminous separation layer | アスファルト中間層 |
| black steel | 黒鋼 |
| Blaine fineness | ブレーン粉末度 |
| blast furnace cement | 高炉セメント |
| bonding agents | 接着剤 |
| bridge decks | 橋のデッキ |
| brush | ブラシ仕上げする |
| brushing machine | ブラッシングマシーン |
| burlap drag | バーラップ仕上げ |
C
| California profilograph | カリフォルニアプロファイラグラフ |
| Cement Association of Canada | CAC |
| Cement products | セメント製品 |
| cementitious content | セメント量 |
| cement-producing groups and plants | セメント製造工場 |
| cement-treated base | セメント安定処理路盤 |
| Centre National de Recherche Scientifique et Technique pour Lindustrie Cimentiere | CRIC |
| coarse aggregate | 粗骨材 |
| compressive strength | 圧縮強度 |
| Concrete mix design | コンクリート配合設計 |
| concrete mixes | コンクリート配合 |
| concrete pavement contractors | コンクリート舗装施工業者 |
| concrete pavement restoration | コンクリート舗装の復旧 |
| concrete pavements | コンクリート舗装 |
| concrete slab | コンクリート版 |
| continuously reinforced concrete pavement | CRCP |
| contractor's responsibility | 施工者責任 |
| CRC overlay | CRCオーバーレイ |
| CRCP | CRCP |
| crushed aggregate base courses. | 砕石路盤 |
| crushed concrete | コンクリートガラ |
| crushed masonry | 廃レンガ |
| cube strength | 立方体強度 |
D
| defines | 区分 |
| degrees of deflection load transfer | たわみ・荷重伝達率 |
| deicing agents | 凍結防止剤 |
| design-build contract | 設計・施工一括発注方式 |
| develop the mix | 配合を開発 |
| diamond grinding | ダイヤモンドグライディング |
| dowel and tie bar inserter | ダウエルバーとタイバーの挿入機械 |
| dowel bar inserter | ダウエルバーインサータ |
| Dowel bars | ダウエルバー |
| doweled JPC pavement | JPCP |
| dowelled | ダウエルバーを使用した |
| dual-wheel front axles | 複輪前軸 |
| dual-wheel rear axles | 複輪後軸 |
| durability | 耐久性 |
E
| edge loading | 縁部載荷 |
| effective reduction in applied load | 載荷荷重の効果的な低減 |
| Eisenmann's equations | アイゼンマンの公式 |
| emergency lane | 緊急車線 |
| emphasis | 重要性 |
| empirical design approach | 経験的手法 |
| end-result specifications | 性能規定 |
| epoxy-coated dowel | エポキシ樹脂塗装されたダウエルバー |
| erosion | エロージョン |
| European concrete standard | 欧州のコンクリート規格 |
| European Union | EU |
| evenness | 平たん性(均一性) |
| expansion joints | 膨張目地 |
| expose the coarse aggregates | 骨材洗い出し |
| exposed aggregate | 骨材洗い出し |
| exposed aggregate surfacing | 骨材露出工法 |
| exposed aggregate technique | 骨材露出工法 |
| exposure classes | 暴露クラス |
F
| fast-track cast-in-place | 現場打ちの急速施工による |
| Fast-track concrete paving mixes | 急速施工の舗装コンクリート配合 |
| fatigue damage accumulation model | マイナー則 (疲労損傷蓄積モデル) |
| faulting | 段差 |
| Federation of Belgian Cement Industry | FEBELCEM |
| Federal Highway Administration | FHWA |
| fill | 盛土 |
| filter-wrapped trench | トレンチ |
| fineness | 比表面積 |
| fixed-form paving | セットフォーム工法 |
| flakiness | 扁平率 |
| flat drainage tape(flat tape drain) | フラット排水テープ |
| flexural strength | 曲げ強度 |
| four-point testing | 3等分載荷 |
| freezethaw resistance testing | 凍結融解試験 |
| frost penetration depth | 凍上深さ |
| frost protection layer | 凍上抑制層 |
G
| galvanized steel | 亜鉛メッキ筋 |
| gradation curves | 粒度分布 |
| granular base | 上層粒状路盤 |
| granular subbase | 下層粒状路盤 |
| gravel base | 粒状路盤 |
| ground granulated blast furnace slag | 高炉スラグ微粉末 |
H
| hard shoulder | コンクリート路肩 |
| head joint | 伸縮継手 |
| high -early-strength concrete | 早強コンクリート |
| High freezing resistance | 高い耐凍害性 |
| high resistance to polishing | 高い滑り抵抗性 |
| Higher standards | 高規格 |
| hydraulic binder | 水硬性結合材 |
I
| initial set time | 始発時間 |
| inlay | 切削オ-バ-レイ |
| integral bridge | 橋台 |
| interlayer | 中間層 |
J
| job site | 現場 |
| joint faulting | 目地部の段差 |
| joint layout | 目地割り目地構造 |
| joint resealing | ジョイントの再シール |
| Joint sealant reservoirs | 目地材注入溝 |
| joint spacing | 目地間隔 |
| jointed concrete overlay | コンクリートオーバーレイ |
| jointed plain concrete pavement | JPCP(普通コンクリート舗装(鉄網無し)) |
| jointed reinforced concrete pavement | JRCP(普通コンクリート舗装(鉄網入り)) |
| jointless joint | 目地なし目地 |
L
| laboratory | 試験所 |
| lean concrete base | リーンコンクリート路盤 |
| legal status | 法的地位 |
| lightweight organic contaminants | 軽量有機不純物 |
| liquid curing compound | 液体養生剤 |
| long-life concrete pavement | 長寿命コンクリート舗装 |
| longitudinal joint | 縦目地 |
| longitudinal steel content | 軸方向鉄筋量 |
| low noise | 低周波騒音 |
| lower concrete course | 下層コンクリート |
| lower course | 下層 |
| lower course of two-course concrete pavement | 2層コンクリートの下層 |
M
| maintenance and rehabilitation | 維持・補修 |
| maintenance work | 維持修繕工事 |
| materials and methods specifications | 仕様規定 |
| maximum aggregate size | 最大骨材寸法 |
| mechanistic-empirical rigid design method | 力学的-経験的コンクリート舗装の設計方法 |
| milled asphalt | 切削されたアスファルト |
| milled out | 掘削 |
| Ministere des Transports du Quebec | MTQ |
| mitigating alkali-silica reaction | アルカリシリカ反応抑制 |
| mix design | 配合設計 |
| mobile concrete plant | 可動式コンクリート製造プラント |
| motorway | 高速道路 |
| multilayer slab model | 多層版モデル |
N
| Na2O equivalent | 等価Na2O量 |
O
| only framework | 枠組みだけ |
| open-graded aggregate | 開粒度骨材 |
| open-graded cement-stabilized layer | 開粒度セメント安定処理層 |
| open-graded cement-treated base | 開粒度セメント安定処理路盤 |
| opening the road to traffic | 交通開放 |
| overlay | オーバーレイ |
P
| pavement structure | 舗装構造 |
| pavement thickness | 舗装厚 |
| pavers | ペーバー |
| paving concrete | 舗装コンクリート |
| perpendicular transverse joints | 横目地 |
| place concrete pavements | コンクリート舗装の敷設 |
| plastic sheet | ビニールシート |
| plastic-coated steel | プラスチック被覆鋼材 |
| polished stone | 滑りやすくなった骨材 |
| polished stone value | PSV |
| portland burnt shale cement | ポルトランド焼成頁岩セメント |
| portland limestone cement | ポルトランド石灰石セメント |
| portland slag cement | ポルトランドスラグセメント |
| precast slabs | プレキャスト版 |
| preformed elastomeric joint seals | 成型目地材 |
| profile | プロファイラ プロファイル |
| proprietary product. | 独占商品 |
| pumping | ポンピング現象 |
| pumping out | ポンピング現象 |
| punchout | パンチアウト |
R
| rapid repair | 急速補修 |
| Ready Mix Concrete Association of Ontario | オンタリオ生コンクリート協会 |
| Reclaimed | 回収 |
| recycled | リサイクル |
| rehabilitating | 補修 |
| rehabilitation technique | 補修技術 |
| reopened | 再開 |
| repairs | 補修 |
| reservoirs | 目地溝 |
| resurfacing work | オ-バ-レイ工事 |
| Reused | 再利用 |
| rigid base | 剛性路盤 |
| roadbed | 路床 |
| roadway functional class | 道路区分 |
| roundabout | ラウンドアバウト |
| rubberized hot-poured sealant | ゴム入り熱注入シーラント |
| rutting | わだち掘れ |
| RVS | RVS |
S
| safety barriers | 防護柵 |
| scallop | 突起(スカラップ) |
| set retarder | 凝結遅延剤の散布 |
| shotpeened | ショットピーニング |
| shoulder | 路肩 |
| skid resistance | 滑り抵抗性 |
| slab thickness | 版厚 |
| slab-on-dense-liquid model | ウィンクラーモデル(高密度液体上の版モデル) |
| slipform pavers | スリップフォームペーバー |
| slipform paving | スリップフォーム工法 |
| smoothness | 平たん性 |
| spaced 16 ft (5 m) apart | 5m間隔で配置した |
| stainless steel | ステンレス鋼 |
| standard axle loads | 標準軸重 |
| standard surfacing method | 標準的粗面仕上げ |
| straightedge | ストレートエッジ |
| subbase | 下層路盤 |
| super smoother | スーパースムーサー |
| super wide-based single-wheel axles | 広幅シングルタイヤの車輪軸 |
| Superplasticizers | 高性能減水剤(流動化剤) |
| supplementary cementitious material | 補助材 |
| Supplementary cementitious materials | 補助的なセメント系材料 |
T
| tensile stress model | 引張応力モデル |
| tensile test | 引張試験 |
| ternary mixes | 3成分系混合物 |
| textured | 粗面仕上げする |
| the 1993 AASHTO Guide for the Design of Pavement Structures | 1993年版AASHTO指針 |
| The Austrian Association for Research on Road, Rail, and Transport | FSV |
| the Austrian Cement Industry Association | VOZ |
| the base layer | 基層 |
| the Belgian government created the National Center for Scientific and Technical Research for the Cement Industry | CRIC |
| the Canadian Portland Cement Association's | CPCA |
| the European Long-Life Pavement Group | ELLPAG |
| the evening of the same day | 即日夕方の |
| the Federal Highway Research Institute | BASt |
| the Forum of European National Highway Research Laboratories | FEHRL |
| the Foundation Center for Research and Contract Standardization in Civil and Traffic Engineering | CROW |
| The German Cement Works Association | VDZ |
| the International Roughness Index (IRI) | IRI(国際ラフネス指数) |
| THE ONTARIO MINISTRY OF TRANSPORTATION | MTO |
| the Ontario Road Builders Association | ORBA |
| The Portland Cement Association | PCA |
| The Technical University of Munich | TUM |
| the Transport Research Laboratory | TRL |
| thin bonded concrete overlay | 薄層コンクリートオーバーレイ |
| three-point loading | 中央載荷 |
| tie bar | タイバー |
| tining | タイングルービング |
| total aggregate amount | 総骨材量 |
| traffic | 車両通行 |
| traffic level | 交通量区分 |
| Transportation Association of Canada | TAC |
| Transportation Research Board | TRB |
| transverse contraction joints | 横収縮目地 |
| transverse joint | 横目地 |
| treated base | 安定処理路盤 |
| two-course construction | 2層構造の舗装 |
| two-lift paving | 2層施工 |
U
| unbound base course | 粒状路盤 |
| uncontrolled slab cracking | 版に生じるひび割れ |
| undowelled | ダウエルバーを使用しない |
| unevenness | 凹凸 |
| untreated base | 粒状路盤 |
| untreated open-graded layers | 粒状透水性路盤 |
| upper course | 上層 |
V
| van Cauwelaert | van Cauwelaertモデル |
| Verein Deutscher Zementwerke | VDZ |
| Vereinigung der Osterreichischen Zementindustrie | VOZ |
W
| water saturation | 飽水 |
| water table | 地下水面 |
| water-cement ratio | 水セメント比 |
| wear resistance | 摩耗抵抗性 |
| wearing course | 摩耗層 |
| wedge-splitting test | くさび-挿入割裂試験 |
| Westergaard's equations | ウェスターガードの公式 |
| whitetopping | ホワイトトッピング工法 |
| wide-based single-wheel axles | 広幅シングルタイヤの車輪軸 |
| wire-mesh reinforced concrete | 鉄網入りコンクリート版 |
| Walloon Ministry of Equipment and Transport | MET |